Pro své studenty z workshopu, kteří se vůbec nevyznají v mobilní aplikaci Instagramu, jsem připravila stručného průvodce. Snažím se zde zohlednit všechny otázky, které jsem dostala na už proběhlých workshopech. Pokud jste v Instagramu jako uživatelé aspoň základně sběhlí, tyto informace již pravděpodobně znáte.

Taháček

Stáhněte si taháček s orientací v aplikaci.

Instagram je svět sám pro sebe v mobilní aplikaci

Obsah ve dvou (třech) kanálech v jedné app

Obsah se tu dělí do tří kanálů, který každý funguje trochu jinak (a má jiné nároky):

1. Feed fotek / videí z profilů, které sledujete (od 2010)

„To hezké na Instagramu“

Sledujícímu se řadí se jako příspěvky jeden pod druhý na hlavní stránce aplikace. K nim se přidávají i placená zobrazení, které na vás reklamní systém zacílil, protože vás počítá do vhodného publika. Jednotlivé fotky si prohlížíte, když rolujete dolů feedem. 

Jsou to ty příspěvky, které si účet přidává na profil.

2. Instagram Stories (od 2016)

Rychlý obsah, k dispozici 24 hodin.

Pouští se na hlavní stránce aplikace v bublinkách nahoře NEBO po kliknutí na ikonku účtu, když přijdete na profil. Pokud účet za posledních 24 hodin žádnou Story nenahrál, divák žádné neuvidí.

Účty mají možnost dělat si Sbírky (Collections) – na svém profilu mít k dispozici vybrané kousky Stories i po vypršení platnosti.

3. IGTV, delší videa –obměna YouTube (od 2018)

K videím v IG TV se dostanete kliknutím na ikonku vpravo nahoře v základním stavu obrazovky.

Na kurzu procházíme práci s feedem/profilem a se Stories. IG TV je velmi málo využívaná, proto čas na kurzu věnujeme jiným věcem. Zde si o ní můžete přečíst více informací.

Když potáhnete prstem z hlavní obrazovky…

A když potáhnete prstem na jednu nebo druhou stranu, spustí se vám:

  • Nahrávání Stories při tahu doleva (obrazovku tahem prstu „pošlete“ doprava, abyste si otevřeli levou část pracovní plochy)
  • Historie zpráv při tahu doprava (obrazovku tahem „pošlete“ doleva, abyste se přesunuli na pravou část pracovní plochy)

 

Slovníček

K vytištění jej stáhnete zde.

Story

Denní feed, obsah mizí po 24 hodinách

Post [poust] / příspěvek

Jeden objekt s popiskem a nejméně 1 fotkou / videem, který zůstává trvale na profilu

Carousel [karuzl]

Více fotek / videí v jednom příspěvku

#hashtag [hešteg]

Jak ho udělat: napište slovo začínající křížkem #, bez mezery

  • Dokud neuděláte mezeru, celý řetězec znaků = jeden hashtag
  • Pozor na diakritiku a emoji; dělají z toho jiný řetězec = jiný hashtag
  • Aktivní odkaz na výpis všech fotek s tímto tagem (vždy top + nejnovější)
  • Ideálně nejvýše 8, Instagram povolí max. 30
  • Co nejvěrněji popisující, co je na fotce
@mention [menšn]

Jak ho udělat: napište zavináč + název účtu, bez mezery

  • Vždycky funguje jako aktivní odkaz do profilu
  • Je vidět v textu (popisek fotky)
  • Objeví se informace v notifikacích (hodně notifikací = majitel účtu si nemusí všimnout)
„tagnutí“ [tegnutí]

Jak ho udělat: klepněte do nahrávané / editované fotky na Tag People

  • Také aktivní odkaz do profilu
  • Je vidět až poté, co si uživatel ťukne na fotku
  • Objeví se v notifikacích
  • Ve svém profilu vidíte všechny fotky, kde byl účet kdy označený
  • Z tohoto výpisu lze fotky vyřadit, ale tag zůstává
Geotag

Označení místa, kde byl příspěvek / Story pořízen

Direct [dajrekt]

Soukromá zpráva mezi dvěma uživateli (profily)

Kdy firma „je“ na Instagramu?

Firma může být přítomná jedním nebo více způsoby níže. Možná jste našli špendlík na mapě s firmou konkurence, ale to ještě neznamená, že konkurence má profil nebo dělá aktivní komunikaci.

Firma má svůj geotag – špendlík na mapě

Špendlík na mapě není žádný aktivní profil, jenom ostatní uživatelé mohou označovat, že fotka byla pořízená právě tady a je tedy nějak spojená s daným místem nebo firmou.

Špendlík na mapě existuje, pokud je adresa přiřazená nějakému místu. Více informací (ENG).

K místu jsou přiřazeny fotky, ale tím, že místo máte, ještě žádný obsah k lidem aktivně neposíláte.

Firma má svůj profil

To znamená, že může sama aktivně přidávat fotky a dělat Stories. Lidé jejich příspěvky mohou odebírat a tím se s ní seznamovat.

Firma platí placené příspěvky

K placeným příspěvkům v zásadě stačí jen FB stránka, ani nepotřebujete nutně IG profil. Vybraným typům uživatelů pak za peníze ukazujete příspěvky s obsahem, jaký chcete (v rámci reklamních pravidel).

Někdo (ostatní uživatelé / firma) používá #hashtag s názvem firmy, jejím mottem apod.

Hashtag je přítomný v příspěvcích různých uživatelů.

Založení účtu

Bez profilu na Instagramu na této síti žádnou parádu neuděláte. Na workshop samozřejmě můžete jít bez účtu. Časem ho ovšem budete potřebovat. 🙂

Víte, že můžete spravovat až 5 IG účtů najednou? Přepnete se mezi nimi kliknutím na ikonku vpravo dole, nebo na název profilu, když na něj zrovna koukáte.

Název

Ideálně podle firmy / instituce, bez znaků navíc (tečky, podtržítka…). Pokud máte mutace pro různé země, bývá zvykem přihodit koncovku cz, např. vasefirmacz.

Uživatelské jméno pak můžete klidně změnit.

Logování přes Facebook

Doporučuji nechat si ho pro svůj osobní Instagram.

Profilový obrázek

Čtvereček, velký nejméně 110 px na výšku i na šířku. Pozor, IG ho ořízne do svého typického kolečka, tak nemějte nic důležitého v rožku.

Profilovou fotku potřebujete mít v mobilu (stáhněte si např. z e-mailu), případně se můžete nalogovat na počítači a profil upravit tam. Z profilovky se pak zároveň stane první fotka na vašem účtu. Pokud chcete, samozřejmě si ji nechte, ale většinou tam nevypadá moc dobře. Osobně bych ji smazala.

Co zatím neřešte, pokud nechcete:

  • bio (info v profilu)
  • první fotky
  • koho sledovat